Skadeverkstad

Bylunds Bil i Asarum erbjuder en professionell skadeverkstad speciellt utrustad för Kia-bilar, men hanterar även andra bilmärken med samma expertis och omsorg.

Som auktoriserad återförsäljare för Kia i Blekinge, tillhandahåller vi omfattande tjänster inklusive skadebesiktning, försäkringshantering, och nödvändiga reparationer efter olyckor.

Vi arbetar med olika försäkringsbolag för att underlätta hela processen för dig.

Detta gäller givetvis även företagsbilar!

Din bil i trygga händer – och kaffet alltid varmt

  • Skadebesiktning – Bedömer omfattningen och typen av skada på bilen.
  • Reparationer – Åtgärdar skador på kaross, fälgar, glas, lack och interiör.
  • Lackering – Återställer bilens lack till ursprungligt skick.
  • Rostskyddsbehandling – Förebygger och behandlar rostskador.
  • Försäkringshantering – Hjälper till med försäkringsärenden och dokumentation.
  • Lån av hyrbil – Erbjuder tillfälliga transportlösningar medan bilen är under reparation.

Boka din skadebesiktning online:

Du ska ha fått ett ärendenummer/skadenummer från ditt försäkringsbolag som vi behöver för administration.
Är du i behov av hyrbil?

Olika försäkringsbolag

Tryck på relevant  logga så kommer du direkt till respektive försäkringsbolags skadeanmälan

Vid skada av fordon

Vi utför skadereparationer för de flesta försäkringsbolag som finns idag. Vi reparerar vagn, glas, brand, stöld, lackskador på ert fordon. Här kommer lite tips och händelseförlopp under reptid.

  • Rör det sig om en stöldskada, smitningsskada eller skadegörelse så börja med att kontakta polisen på 114 14. Detta diarienummer du får där skall försäkringsbolaget ha tillgång till.

  • Kontakta sedan ert försäkringsbolag för att anmäla skadan. Det är viktigt att du har så mycket information angående händelsen som du kan. Är ni i behov av hyrbil så ställ frågan till bolaget om ni är osäkra om ni har det i försäkringen eller ej. Vi har bilar hos oss som vi bokar vid besiktningen.

  • När du fått ett skadenummer kontaktar du oss på mail: skador@bylundsbil.se eller 0454 – 320910 och sök skadeverkstaden för att boka en skadebesiktning. På skadebesiktningen fotar vi bilen och skickar offert till försäkringsbolagen ang kostnad och reparationstid. Vi bokar även en tid för reparationen och ni får en preliminär klar tid. Vi bokar även in bilen om den skall lackeras hos lacken.

  • När vi fått godkänt av försäkringsbolagen så beställer vi reservdelar till bilen och ser till att vi kan göra det så smidigt under reparationstiden för er som möjligt.

  • Innan ni lämnar in bilen hos oss ser vi gärna att ni tömmer er bil på värdesaker. Detta bara för det inte skall bli något missförstånd. Vi ser gärna att fordonet är avspolat så vi kan utföra jobbet med bästa möjliga förutsättningar. Töm den gärna invändigt på övrig. Detta i angränsning till skadan så vi kan komma åt.

  • När ni lämnat bilen för reparationen så demonterar vi de delar som är i behov av demontering inför ev lackering. Efter detta så hämtas detta av lackeraren och han utför sitt arbete enl tillverkarens anvisning. När bilen är klar från lackering så skall vi montera ihop den igen och återställa den i sitt rätta skick.

  • Efter reparationen så gör vi en egen kvalitetskontroll att allt är utfört enl de överenskommelse med försäkringsbolaget vi bestämt.

  • Efter detta kontaktas du och ert fordon är hämtningsbart. Ev självrisk och kostnad för hyrbil betalas alltid när bilen hämtas ut.

Kia-digital in- & utcheckningskiosk

På våra anläggningar använder vi oss av en självbetjäningsterminal som gör det möjligt för dig att enkelt checka in eller ut via din mobiltelefon – i lugn och ro, helt utan köer. Medan du sköter din in- eller utcheckning kan du passa på att njuta av en kopp nybryggt kaffe i vår kundlounge.

Vill du hellre ha ett personligt möte? Då är du alltid varmt välkommen fram till våra servicerådgivare – vi finns här för dig.